2014. október 6., hétfő

Önfejlesztés II. - Az önfejlesztés feltételei és egyetlen akadálya

Egy kedves Olvasóm szegezte nekem tegnap a nagy mondatot: OK, de az önfejlesztésből nem lehet megélni. Később kifejtette, hogy ahhoz, hogy képezzük magunkat, meg kell teremteni a feltételeket. Ebben igaza van. De vajon mik is az önfejlesztés feltételei? Melyik az alkalmas idő arra, hogy képezzem magam? Amikor már van egy olyan munkám, amiből meg tudok élni? Ez a cél? Ez után kitekinthetek a világra, és önmagamba nézhetek, hogy lássam, milyen tehetségek szunnyadnak bennem?

Elárulom, hogy sok olyan embert ismerek, akinek van olyan munkája, amiből meg tud élni, és napi nyolc órát dolgozik a munkahelyén. De közülük alig van olyan, aki valamely területen fejleszti önmagát, nyelvet tanul, vagy bármi hasonló. Sőt, még olyanok is kevesen vannak, akiknek valamilyen hobbira jut idejük és energiájuk, vagy éppen van rá igényük. Ezzel nem a napi nyolc órás munkát szeretném degradálni, csupán úgy látom, semmi köze ahhoz, hogy alkalmas időben legyek az önfejlesztéshez. Emellett nem gondolom azt, hogy a pénz feltétele lenne az önfejlesztésnek! Nem csak olyantól tudsz fejlődni, amiért pénzt adsz. Nem csak egy módszeres, jól felépített tanfolyamon, ahol hozzáértő tanárok oktatnak. Sőt, ha csak erre hagyatkozol, éppen, hogy nem tanulsz meg valami nagyon fontosat: az önállóságot. Lehet, hogy ezen a területen nagy előnnyel indulok, mert a családunkban ennek egyfajta hagyománya van.

Emlékszem még, mikor a nagypapám aktív volt, mennyi mindent csinált, mennyi mindennel foglalkozott. Felépítette a házat, amiben felnőttem, mindenfajta kőműves iskola nélkül. Kertészkedett már azelőtt, hogy elvégezte volna a kertészeti szakközépiskolát, ha kellett megbütykölte az autót, a bojlert, a szivattyút, csinált egy kerítést, sőt régen selyemhernyókat tenyésztettek mindenfajta szakképesítés nélkül. Sőt, épített nekünk az udvaron egy medencét, amiben pancsoltunk gyerekkorunkban. Egyszer valahol meglátott egy betonból készült kavicsokkal kirakott virágtartót, és úgy gondolta, ezt ő is meg tudja csinálni. Fogott egy vödröt, kevert betont és bevonta a vödröt betonnal. Készített vastag drótból egy vázat az aljának, és csinált talpat is neki, majd kirakta kavicsokkal. Ugyanígy egy gyerekfürdető kádból is készített virágtartót, amit zúzott kővel rakott ki.

Generációk kreativitása egy képen


Vagy ott van anyukám, aki szintén rengeteg dolgot megtanult egyedül, illetve ingyen. Így írt Ő maga erről:
"A neten már szinte minden témában találhatsz tanulni valót. Én pl. megtanultam - munka mellett! - újságpapírból kosarat fonni, koszorút készíteni, tortát készíteni - nem is akármilyeneket! - a foltvarrásban is folyamatosan fejlődök, képezem magam egy fillér ráfordítás nélkül. - Hacsak az internet előfizetést nem tekintjük annak. Bár, ha belegondolunk lehet az a tandíj Nekem sokkal inkább az, mint szórakozásra fordított pénz. Az említett tevékenységek mindegyike hozott már a konyhára... Azért belegondolva, még sincs ingyen, hiszen szükség van jó sok türelemre, kitartásra, elszántságra, szorgalomra - de valamit valamiért! "

Ami nagyon tanulságos ebből, hogy az önfejlesztés nem luxus. Nem valami olyan dolog, ami teljesen független a munkámtól (vagy attól a robottól, amit napi 8 órán át csinálok), hanem a hasznomra tudom fordítani. Ezt a hozzáállást szeretném erősíteni magamban. De ha belegondolok, nem is állok olyan távol tőle. Miután megszereztem az alapfokú angol nyelvvizsgát, rövid időn belül szükségessé vált a középfokú megszerzése. Nem sikerült beiratkoznom nyelviskolába, mert éppen nem találtam olyan tanfolyamot, ami minden szempontból megfelelt volna, így nekiálltam egyedül. Volt könyvem is, amiből módszeresen haladtam, de többnyire az Interneten fellelhető ingyenes nyelvtanulási anyagokkal foglalkoztam. Mert rengeteg van! A kedvenceim a BBC nyelvtanulós videói voltak, de sok tesztet megcsináltam, és minden nap órákat foglalkoztam az angollal. Így a nyelvvizsga előtt csak a véghajrában mentem magántanárhoz, akivel főleg a kommunikációt kellett gyakorolnom. És elsőre meglett a nyelvvizsgám. Tehát az önképzés tud hatékony is lenni.

És mik a tényleges feltételei? Önállóság, kitartás, elszántság, rendszeresség, hit önmagamban és abban amit csinálok, hit Abban, aki mindehhez erőt ad, motiváció, célok. Ezek közül mindegyik tétel döntés kérdése. Mindegyikben lehet erősödni, fejlődni, egyik sem veleszületett adottság. Én például nagyon rendszertelen, rendetlen és hebrencs tudok lenni, ezért sokszor nagyon nehéz rávenni magam rendszeres, tervszerű dolgokra. De be kellett látnom, hogy ezek visznek előre.

És végül önmagam fejlesztésének egyetlen akadálya ÉN lehetek, amennyiben korlátozom a saját gondolkodásomat, amennyiben képtelen vagyok elfogadni, hogy változhatok jó irányba, és, hogy ezt megtehetem most azonnal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése