2014. szeptember 18., csütörtök

Pipere részleg I. - Illóolajok

Még néhány bejegyzéssel ezelőtt listát írtam azokról a ruhákról, amikkel szerintem élhetően el lehet lenni egy kis albérletben. Most pedig sorra veszem azokat a piperecuccokat, amik szerintem hasznosak, sokoldalúan kihasználhatók, vagyis érdemes beszerezni őket. Még korábban, mikor kifejlődött bennem a bionom termékek iránti érdeklődés (egyesek szerint biománia), rengeteg illóolajat összevásároltam. Vettem egy csomó bázisolajat és krémeket kutyultam belőle, sőt az volt a tervem, hogy szappanokat készítek. Ezt még nem adtam fel teljesen, de pihentetem a projektet. Végül is az illóolajok sokáig elállnak. Viszont mivel így csomó illóolajat megismertem, rájöttem, hogy mik azok, amik igazán jól és sokoldalúan használhatók. Már csak abból is szembetűnő volt, hogy melyik fogyott el és vettem újra. Ezekről szeretném leírni, hogy mire szoktam használni őket.

Egy fontos dolog: van különbség az illóolaj és az illatolaj között. Ez ránézésre az árkülönbségben látszik, de valójában az illatolajok szintetikus illatanyagokat tartalmaznak, amik nem hogy nem jótékonyak, de kifejezetten károsak. Viszont már majdnem minden drogériában lehet Aromax márkájú illóolajat kapni, illetve bioboltokban, herbáriákban és hasonló helyeken még számtalan márkával találkozhattok. Egy használható minőségű illóolaj ára (5 vagy 10 ml) 8-900 Ft-nál kezdődik. Vannak persze drágábbak is, de nem biztos, hogy érdemes arra beruházni.

Ha csak egy illóolajom lehetne, az a Teafa lenne. 
Mindenféle fertőtlenítésre alkalmas, elpusztítja a bacikat és gombákat. Amíg egy kicsi dohos földszinti lakásban laktam, volt egy szórófejes üvegem, amibe almaecetet öntöttem, tettem bele pár csepp teafa illót, felöntöttem vízzel, és ezzel frissítettem fel a levegőt. Ezen kívül alkalmas herpesz, bőr- és körömgomba kezelésére is. A legfrissebb tapasztalatom vele: nemrégiben az egyik bölcsességfogamon még félig rajta levő íny elkezdett begyulladni. Talán kétszer vagy háromszor ecseteltem be teafa illóval és elmúlt. Gondolom, elpusztította a gyulladást okozó bacikat. A speciális fogmosóporom egyik fontos adaléka is ő, de erről később. Ezen kívül, aki szereti a természetes háztartási szereket, használhatja ecettel fertőtlenítésre és ruhák öblítésére. Én nagyon szeretem az illatát is. Elsőre nem tetszett, de aztán kifejezetten megkedveltem.

Ez az én teafa illóm :)

Ha csak két illóolajam lehetne, a második a Levendula lenne. 
Ha nincs még semmilyen illóolajod és idegenkedsz a teafa illatától, ezt javaslom kezdésnek. Alapvetően nyugtató hatású, ezért párnára cseppentve vagy párologtatva segít a nyugodt alvásban, fürdővízben megnyugtat és relaxál. Natúr, illatmentes samponba vagy tusfürdőbe pusztán az illata miatt is belerakom. :) 

A harmadik helyezett a Borsmenta illóolaj.
A levendulával ellentétben élénkít, ám ők ketten jól megvannak együtt is. :) Samponba, tusfürdőbe keverve élénkíti a bőr vérkeringését, és nagyon kellemes az illata. Párologtatva tisztítja a levegőt és a légutakat. Náthás időszakban lehet vele inhalálni, de nagyon óvatosan az adagolásával! Egy csepp is elég, és a gőz ne legyen túl forró. Nem lesz bajod tőle, de azért ne csinálj magadnak égési sérülést. :)

A negyedik helyezett a Citrom illóolaj. (A grapefruit olaj hasonló tulajdonságokkal bír.)
Fantasztikus, kellemes illata van párologtatva. Ez ugyan nem lenne elég a negyedik helyhez, de tud még mást is. Pár évvel ezelőtt télen elkapott a szokásos torokfájós takonykór. Ekkor olvastam róla, hogy egy csepp citrom illóolaj egy kanál mézre cseppentve rengeteg baktériumot elpusztít. Lassan kell szopogatni naponta többször. Azon túl, hogy hihetetlenül finom volt, sokat segített a gyógyulásban.
Egy fontos dolog: a citrusfélék illóolajai fényérzékenyek. Ha külsőleg használod őket, egy darabig ne menj tűző napra velük! (Oké, értem én, hogy ez mostanában nem fenyeget, de még lehet olyan is. ;) )

Ötödik helyezettnek igazából már sok minden jöhetne, de olyat választottam, amit gyakran és szívesen használok, ez nem más, mint a Fodormenta. Igazából ez a speckós fogporom fő "ízesítője".

(Most már majdnem kitalálhattátok a fogporom összetevőit, de maradjon valami holnapra is. ;) )

Tehát ezek azok az illóolajok, amiket rendszeresen és szívesen használok, és amiket ajánlok Nektek. Holnap arról fogok írni, hogy hogyan szoktam felturbózni velük bizonyos kozmetikumaimat. Például hogyan készítek házi fogport és házi korpásodás elleni sampont. Remélem, sikerült felcsigázni az érdeklődést! ;)

Szép napot Nektek! :)


1 megjegyzés:

  1. Az illóolaj mánia nálam is elkezdődött. Kicsit utána olvastam a dolgoknak, mert szeretném én is őket többet használni. Két fontos dolog: külsőleg használva is 100%-ban természetes illóolaj a jó pl: MediNatural vagy a Blueberry, ezek olyan 500-1500 Ft körül vannak fajtától függően, viszont viszont belső használatra ezek sajnos nem jók, csak azok jók, amik ellenőrzött biológiai termesztésből valók, ilyen pl. a Farfalla, ez már kicsit drágább kategória, 1500- 3500 Ft, fajtától függően, de ha azt nézzük, hogy maximum 3 cseppet lehet belőle megenni, max. 3 hétig, akkor látható, hogy elég sokáig elég.

    VálaszTörlés