2014. szeptember 29., hétfő

Gazdálkodj okosan – Mennyi legyen a konyhapénz?

A pénteki bejegyzésem után egy kedves Olvasóm megkeresett és megkérdezte, hogyan számoltam ki ezt a havi 30 000 Ft konyhapénzt. Leírta, hogy neki sok alapanyag hónapokig elég, ezért bizonytalan abban, hogyan is kellene számolnia velük. Nem tudom, mi a legjobb és legszakszerűbb megoldás, de leírom, hogy én hogyan számoltam ki, mennyit szánjak konyhapénznek. Ezt a számítást részben arra alapoztam, hogy mekkora összeget gondolok elégségesnek, részben pedig egy keret a magam számára, amiből próbálok gazdálkodni. Hogy ez mennyire működik, hamarosan kiderül, amikor az első havi könyvelésemet fogom szemügyre venni.

Mivel jó néhány tábor szervezésében részt vettem már, illetve a nagymamám sok táborban főzött már, többször kellett az étkeztetés tervezésében-szervezésében segédkeznem és segíteni kiszámolni az étkezések költségeit. Persze nagyban függ attól, hogy miből készülnek az ételek, de a legtöbb esetben egy adag ebédet (ami lehet akár két fogás is), 5-600 Ft-ból ki tudok hozni. Persze ez nem úgy működik, hogy 600 Ft-ért bevásárolok a boltban, és abból főzök egy adag ételt, hanem, hogy vásárolok olyan alapanyagokat is, melyek több főzéshez is elegendők lesznek, illetve több adagnyi ételt főzök egyszerre. A reggeliket és vacsorákat is meg lehet oldani ennyi, vagy akár kevesebb pénzből is.

Egy hónapban nagyjából 20-22 napot töltök Budapesten, erre szól ez a 30 000 Ft. Így naponta átlagosan 1 200 Ft jut konyhapénzre, ami a fenti számolgatásokkal nagyjából szinkronban van. Még egyszer hangsúlyozom, ez átlag. Hiszen pl egy krumplifőzeléknek a költsége jóval kevesebbre is kijöhet, mint amit átlagnak meghatároztam.

Az étkezésre szánt összeggel pedig a lehető legegyszerűbben számolok el: azt könyvelem, hogy mit vettem az adott hónapban. Függetlenül attól, hogy bizonyos termékeket abban a hónapban esetleg fel sem bontottam. Hiszen a cél az, hogy havi 30 000 Ft ráfordítással finom és minőségi ételek kerüljenek az asztalra. Valószínűleg az első hónap költségei nagyobbak lesznek, mert ekkor vettem meg azokat a tartósélelmiszereket, amiket sokáig használok – xilit, stevia, olaj, stb – , így egyszerre kellett többet kiadnom, de ezek nagy valószínűséggel nem egyszerre fognak elfogyni.

Hamarosan megmutatom a szeptember havi könyvelésemet, de ha érdekel Titeket, akkor szívesen áldoznék időt arra, hogy az egyes elkészített ételek költségeit kiszámoljam, és ez alapján még többet tudjak írni a konyhapénzzel való gazdálkodásról. Foglalkozzak vele? Elolvasnátok?
Szép napot! J


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése