2016. október 4., kedd

Hogyan készítem és hogyan fogyasztom a gyógyteákat

Gyógyteát készíteni nem nagy tudomány, gondolhatjuk. Viszont nem minden növényhez megfelelő, ha hagyományos módon forrázatot készítünk belőlük. Vannak olyanok, általában a keményebb levelűek, és a gyökerek, melyekből főzetet kell készíteni. Ilyen a tüdőfű és a gyömbér. Vannak viszont olyanok, melyek hőre érzékenyek, mint a csipkebogyó a C-vitamin tartalma miatt, vagy a fagyöngy, ezekből hideg vizes áztatással kell kivonni a hatóanyagot. 
A tüdőfű és a gyömbér persze készíthető forrázással is -- ez főleg akkor fordul elő, ha más gyógynövényekkel keverve használom --, de hatékonyabb a belőlük készült főzet.

Az általam használt gyógynövények többségét forrázással készítem. Van egy általános teakeverékem, amiről már írtam egy bejegyzést. Ez gyakorlatilag korlátlanul iható, akkor is, ha nem vagyok beteg.  Úgy szoktam készíteni, hogy reggel egy két literes fazékba belerakom a füveket, nagyjából két evőkanálnyit, forralok hozzá nagyjából másfél liter vizet vízforralóban, majd leforrázom a növényeket, és 10-15 perc után leszűröm. Ezt a teát iszogatom egész nap. 

Vannak viszont olyan időszakok, mikor konkrétan valamilyen betegségre iszom gyógyteát. Ekkor, ha a használt gyógynövény szintén korlátlanul fogyasztható (mondjuk kakukkfű torokbajokra), illetve jó íze van, akkor belekeverem az általános teakeverékbe, amit egész nap iszogatok. Vannak olyan növények, amiket nem keverek ebbe bele, például az izlandi zuzmót, mert az egész teának rettentő ízt ad. Így ha izlandi zuzmó teát akarok inni, azt külön készítem, egy csészényit, és őszintén igyekszem tényleg meginni. :) 

Ha teljesen kilábaltam a torokbajos időszakból, szeretnék megelőző célzattal különböző gyógyteakúrákat csinálni. Hajlamos vagyok a cukorbetegségre és a magas vérnyomásra, és mielőtt kialakulna, inkább szeretnék tenni, hogy megelőzzem. Az általam általánosan fogyasztott gyógynövények már így is használnak erre is, de mondjuk egy pár hetes fagyöngy kúra szerintem mindenképpen hasznos lesz. Ezekről majd annak idején beszámolok. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése